A céget Ferruccio Lamborghini (1916–1993) alapította 1948-ban a Ferrara tartományban lévőCentóban. A vállalat kezdetben traktorokat gyártott, 1958-tól pedig már égőket és klímaberendezéseket is készített. A vagyonossá váló Ferruccio több versenyautót is kipróbált, köztük Ferrarit is, de egyiket sem találta tökéletesnek, sőt a Ferrarit a legalsó kategóriába sorolta. Fejlesztési tanácsaival megkereste a „Comandantét” (azaz Enzo Ferrarit, akit általában csak így emlegettek: a Parancsnok), ám a hírhedten gőgös és sértődékeny cégvezető kiadta az útját, mondván, ha ennyire tudja, építsen ő autót. Így is tett. (Egyes források szerint Lamborghini tervezőnek jelentkezett a Ferrarihoz, ahol „visszaküldték a traktorokhoz".) 1962-ben megalapította az Automobili Lamborghinit, amely márkajelének Murciélagó képét választotta. E legendás bika 1879-ben egy viadalon 24 kardszúrást élt túl, és az erő egyik szimbóluma lett. (Másrészt a Bika volt az alapító csillagjegye is.)
Az első kísérleti modell, a 350 GTV már 1964-ben megjelent. 12 hengeres motorjának teljesítménye még a rivális Ferrariét is jócskán meghaladta, az igazi szenzáció azonban az volt, amikor a 385 lóerős Miura 1966-ban a 300 km/h-s sebességhatárt átlépni képes autóként mutatkozott be. Ez volt az első középmotoros utcai sportkocsi, és egyben a szupersportkocsik kategóriájának megteremtője. A Miura a Ferrarik legfőbb ellensége lett, és ez a mai napig igaz a többi Lamborghinire is.
A Lamborghini a névadási gyakorlatában sokszor híres spanyol bikák nevét választja, mint például a Miura, a Gallardo, a Murciélago vagy az Aventador típusoknál, azonban számos más esetben eltérnek ettől, így a 350 GT, a 400 GT, a Silhouette, az Espada, az LM002, a Countach (fonetikusan: [kuŋˈtatʃ]) kapcsán. Sok modell neve mellé írják az LP betűket, amely a „Longitudinale Posteriore” rövidítése, és a motor hátulra történő, illetve hosszanti beépítésére utal.[4]
A Lamborghini 1971 óta készít igen erős motorokat Offshore-versenycsónakokba is. Ezek körülbelül 1000 lóerősek.
A gyár 1972 óta szinte folyamatosan gazdasági problémákkal küzdött. A traktor-részvényeit kénytelen volt eladni. A tulajdonosok is sorra váltották egymást azóta:
A Lamborghini 1989 és 1993 között Formula–1-es motorokat is gyártott a Lola, Lotus, Ligier, Minardi és Larrousse csapatoknak.
A mai modellpaletta két típusból: az Aventadorból (LP700-4, LP700-4 Roadster, LP720-4, LP750-4 SV) és a Huracánból (LP580-2, LP610-4, LP 610-4 Spyder) áll.